Studiebelasting is altijd een interessant gegeven. Het zegt iets over de tijd die studenten aan hun vak moeten besteden. Voor veel docenten is het echter lastig inschatten hoeveel tijd studenten kwijt zijn met de leeractiviteiten die ze bedenken. In mijn ervaring komt het regelmatig voor dat docenten overschatten hoeveel werk studenten kunnen doen.
Bij de faculteit Bouwkunde van de TU Delft hebben ze voor docenten (en studenten) richtlijnen opgesteld voor de studiebelasting voor studenten. Dit geeft docenten een indicatie van de studiebelasting per leeractiviteit en stelt ze in staat om een realistischer vakontwerp te maken.
Disclaimer: deze richtlijnen zijn specifiek opgesteld voor de faculteit Bouwkunde van de TU Delft en dienen alleen als globale richtlijnen. De richtlijnen kunnen erg verschillen per opleiding, type leeractiviteiten, de inhoud van het vak en andere zaken. Het is altijd aan te bevelen om deze richtlijnen aan te passen op je eigen situatie en gebaseerd op eigen data.
Referenties
Voor het opstellen van deze gids zijn de volgende referenties gebruikt:
1. Hyppönen & Lindén 2009: 16 – 17, Kember & Leung 1998; Karjalainen, Alha & Jutila, 2003.
2. Eva Kyndt, Inneke Berghmans, Filip Dochy & Lydwin Bulckens (2014) ‘Time is not enough.’ Workload in higher education: a student perspective, Higher Education. Research & Development, 33:4, 684-698, DOI: 10.1080/07294360.2013.863839).
3. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG), www.eqar.eu/fileadmin/documents/bologna/ESG_2015.pdf. (2015). Brussels, Belgium.
4. Opetuki 2009, Opintojen sujuvuus sivusto.
5. Damsgård, B., Strømseng, E. & Varpe, Ø. (2017). Are learning outcomes affected by course intensity and workload? Conference paper, 2nd EuroSoTL conference, June 8-9 2017, Lund, Sweden
6. Karjalainen, A., Jutila, S. & Alhe, K. (2006). Give me time to think. Determining student workload in higher education, Oulu: Oulu University Press
7. Raaheim, A. (2013), Råd og tips til deg som underviser, Oslo, Gyldendal Norsk Forlag AS , Soulé, J, Førland, O. & Dahl. T. (2017). Sense and sensibility in workload calculation. Conference paper, MNT conference, 30-31 March 2017, Oslo
8. Kyndt, E., Berghmans, I., Dochy, F., & Bulckens, L. (2014). ‘Time is not enough.’Workload in higher education: a student perspective. Higher Education Research & Development, 33(4), 684-698. https://doi org.tudelft.idm.oclc.org/10.1080/07294360.2013.863839
9. Bowyer, K. (2012). A model of student workload. Journal of Higher Education Policy and Management, 34(3), 239-258. https://doi-org.tudelft.idm.oclc.org/10.1080/1360080X.2012.678729

