Tijdens blended learning workshops (bijvoorbeeld de blended learning wave) gebruik ik vaak een aantal ontwerpvragen. Deze vragen helpen de deelnemers nadenken over hun onderwijsontwerp.
De vragen die ik meestal gebruik zijn:
- Wat is de meerwaarde van de docent?
Door deze vraag te stellen hoop ik dat de docenten nadenken over wat hun grootste meerwaarde is voor studenten. Meestal komt dit neer op zaken als: meer feedback, meer uitleg, inspireren, meer voorbeelden gebruiken of de samenhang van het vak duidelijk maken. Door deze vraag kunnen de docenten deze meerwaarde meenemen in hun onderwijsontwerp. - Hoeveel tijd kunnen je studenten per week besteden aan het vak?
Deze vraag geeft de docenten een idee van hoeveel leeractiviteiten studenten per week kunnen doen. Hierbij stel ik vraag de extra vraag; hoeveel tijd is met de docent (synchroon) en hoeveel tijd is zelfstudie (asynchroon). - Hoeveel communiceer je met je studenten
Bij (blended) onderwijs is duidelijke communicatie essentieel. Met deze vraag wil ik docenten bewust maken van het feit dat dit essentieel is. - Hoe gebruik je de online (asynchrone) activiteiten als inbreng voor je synchrone sessie?
Een van de krachtige elementen van blended onderwijs is dat je kunt voortborduren op wat studenten hebben voorbereid. Hebben studenten een video of artikel gelezen? Kom daar in het college op terug. Of beter nog, voeg een activiteit toe zoals een quiz, een discussieboard activiteit of interactieve content en gebruik de data daarvan als inbreng voor je synchrone sessie. - Hoe kun je feedback integreren in je onderwijsontwerp?
We weten dat feedback essentieel is voor leren (zie bijvoorbeeld Hattie & Timperley (2007)). Blended learning biedt mogelijkheden om meer feedback te integreren in je onderwijs. Gebruik bijvoorbeeld (automatische) feedback in een quiz, interactieve content, of peer feedback. Of integreer feedback in je synchrone sessies door het gebruik van een clickertool (bijvoorbeeld in combinatie met peer instruction) of feedback geven op het werk van studenten (zie ook punt 4). 
Welke ontwerpvragen gebruik jij tijdens ontwerpsessies? Zet het in de reacties of stuur me een berichtje op Twitter of Linkedin

Referenties
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. https://doi.org/10.3102/003465430298487 (downlaod via de eerste link op google scholar)
