Dit is een reeks blogpost over de Delft Design Approach for Redesigning Education (DARE). Lees deze voor meer informatie: DARE to blend.
DARE een team based approach. Dit betekent dat het (her)ontwerpen van een vak altijd in teamverband gebeurt. Een DARE team bestaat uit 4 tot 6 mensen:
- Course manager: Deze persoon is vaak de docent die eindverantwoordelijk is voor het vak. Deze persoon mag beslissingen nemen over het vak (bijvoorbeeld over het aanpassen van leerdoelen of de toetsing).
- 1 (of meer) docent(en): Naast de course manager bestaat een course team uit een of meerdere docenten.
- 1 (of meer) studentassistent(en): Een studentassistent (SA) is ook altijd onderdeel van een course team. Deze student heeft bij voorkeur het vak recentelijk gevolgd en kan inzicht geven in zaken die goed werken en minder goed werken. Ze kunnen de docenten het perspectief en de leefwereld van de studenten meegeven.
- Onderwijsadviseur: We proberen ook altijd een facultaire onderwijsadviseur aan het course team toe te voegen. Aangezien deze persoon uit een faculteit komt, kennen de docenten hem/haar waarschijnlijk en kan deze persoon opvolging geven tijdens het ontwerpproces.
Rollen in het ontwerpproces
Tijdens het ontwerpproces moeten er ook een aantal rollen ingevuld worden. Deze worden tijdens stap 1. Kick-off besproken en vastgelegd. Sommige rollen (zoals het student perspectief of het onderwijskundig advies) zijn gemakkelijk te plaatsen op de team leden. Andere rollen (projectmanager, note taker) kunnen per course team verschillen.
- Project manager: De project manager zorgt ervoor dat het project loopt en dat er opvolging komt bij de verschillende stappen. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van het gehele course team, maar de ervaring leert dat een project manager kan helpen om de vaart erin te houden.
- Inhoudsexpert: Deze personen weten alles van de inhoud van het vak. In de praktijk zijn dit de docenten van het vak.
- Content ontwikkelaar: Het maken van cursusmaterialen wordt ook vaak door de docenten gedaan. Soms zie je dat dit ook in samenwerking met de student-assistent gedaan wordt (de SA zoekt bijvoorbeeld materialen die herbruikt kunnen worden, doet de opmaak van de slides of bouwt de pagina’s in de leeromgeving)
- Studentenperspectief: Dit wordt vaak door de student assistent gedaan. Soms worden andere studenten ook gevraagd om feedback te geven tijdens het proces.
- Onderwijskundig advies: Deze kennis is vaak essentieel om tot een goed vakontwerp en uitvoering van het vak te komen.
- Note taker: Tijdens vergaderingen is het belangrijk dat iemand notities maakt. Er wordt vaak veel gesproken en besloten en de kans is dat veel van deze informatie verloren gaat. Deze rol kan roteren en wordt vaak opgenomen door de student assistent of de onderwijsadviseur.
- Facilitator: Tot slot is er iemand die de rol van facilitator op zich moet nemen. Dit kan een externe facilitator zijn, of kan door de onderwijsadviseur gedaan worden.