DARE: de achterliggende principes

Dit is een reeks blogpost over de Delft Design Approach for Redesigning Education (DARE). Lees deze voor meer informatie: DARE to blend.

Er zijn een aantal uitgangspunten en principes die aan DARE ten grondslag liggen. Als facilitator is het goed om deze principes te kennen en beheersen. De principes zijn:

  • Constructive alignment is de basis voor elk onderwijsontwerp aan de TU Delft. Constructive alignment (Biggs, 1996) stelt dat leerdoelen, leeractiviteiten en assessment alignment moeten zijn. Wat je bij het ene stelt, moet bij het andere terugkomen. Wanneer het doel is dat je studenten een huis kunnen ontwerpen, kun je dit niet toetsen door een multiple choice examen, maar zullen studenten daadwerkelijk beoordeeld moeten worden op een ontwerp dat ze maken. Constructive alignement komt vooral naar voren tijdens stappen 2. Blueprint en 3a. Storyboard. Zie ook de Design foundations for education – TU Delft Teaching and Learning Services.
  • Backward design is een ontwerpmethodiek voor het ontwikkelen van programma’s. Backward Design is ontwikkeld door McTighe & Wiggins (2004). Het uitgangspunt is dat je bij het onderwijsontwerp eerst de gewenste uitkomsten benoemd, dan het gewenste bewijs en ten slotte de instructies en materialen. Dit komt vooral terug tijdens stap 3. Storyboard. Voor meer info zie ook: Backward design – Wikipedia
  • Team based: Carpe Diem (Salmon, 2020) en DARE zijn beiden opgezet als een team based ontwerpmethode. Het werkt het beste als je deze methode in een course team doet. Bij ons bestaat een course team minimaal uit 2 docenten en een student-assistent.
  • Modulair: We hebben DARE zo ontwikkeld dat de verschillende stappen en materialen ook los van elkaar te gebruiken zijn. Een aantal van deze materialen heb ik ook eerder hier gedeeld (zoals de blended learning wave, 12 principles for teaching and learning, blended learning activities, start stop continue, purpose of media). Gebruik wat het course team nodig heeft (soms maar en of twee stappen, soms alle stappen) en pas aan waar nodig.

Referenties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.