DARE to blend

Hoe ontwikkel je een blended vak van begin tot het einde? Met deze vraag heb ik mij de afgelopen jaren beziggehouden. En ik denk dat ik het antwoord heb gevonden… Met gepaste trots presenteer ik DARE.

De Delft Approach for (Re)designing Education is mijn laatste wapenfeit als onderwijsadviseur bij de TU Delft. DARE is een ontwerpmethodiek voor het (her)ontwerpen, ontwikkelen, implementeren en evalueren van (blended) vakken binnen het hoger onderwijs. Het bestaat uit een 8-stappen die docententeams op een gestructureerde wijze door het gehele ontwerpproces heen leidt. De methodiek is zo ontwikkeld dat het zowel integraal als modulair gebruikt kan worden.

DARE is geïnspireerd op het Carpe Diem Learning Design model van Gilly Salmon (Salmon, 2020). Carpe Diem is een ontwerpmethode voor het ontwikkelen van online onderwijs. We hebben de afgelopen jaren deze methode aangepast voor blended onderwijs, op basis van meer dan 100 ontwerptrajecten die we met verschillende docententeams hebben gedaan.

Stappen

DARE bestaat uit de volgende stappen:

  1. Coffee date: Een eerste afspraak om te onderzoeken of DARE geschikt is voor de docent of dat er andere ondersteuning nodig is.
  2. Kick-off: Een startbijeenkomst waarin het course team kennismaakt en waarbij gemeenschappelijke doelen en afspraken worden gemaakt.
  3. Blueprint: Dit zijn de aspiraties van het vak, gecombineerd met de vakanalyse. In deze stap beschrijft het course team wat ze willen bereiken, in combinatie van een analyse hoe het vak binnen het curriculum valt en wat er geleerd kan worden van eerdere vakken.
  4. a. Storyboard: Het storyboard is een visuele weergave van het vakontwerp. In deze stap komende de constructive alignment en de blend van leeractiviteiten het zichtbaarste terug. Het storyboard is de basis van het vakontwerp en wordt verder uitgewerkt tijdens de prototype fase.
Vaak voegen we nog stap 3b. Storyboard review toe. Tijdens deze stap wordt nog een keer gecheckt of er zaken van de blueprint gemist zijn, of de constructive alignment klopt, of er nog feedback verwerkt moet worden en hoe onderwijskundige principes in het storyboard terugkomen.
  5. Prototyping: Tijdens de prototype fase maakt het course team prototypes van de leeractiviteiten. Met behulp van een template schrijven ze de eerste contouren van de leeractiviteiten. Dit helpt het om een concreter beeld te krijgen van hoe het vak eruit komt te zien.
  6. Planning: In de planningsfase worden de plannen in een planning gevat. Er wordt gekeken naar tijdlijnen, beschikbaarheid van mensen, afspraken met het de video ondersteuning, workshops en trainingen en andere planningszaken.
  7. Development: Dan komt het moment dat alles uitgewerkt moet worden. In deze stap worden de prototypes verder uitgewerkt, worden leeractiviteiten gemaakt en worden video’s en andere materialen gemaakt en gereviewd.
  8. Run: Het moment is daar, het vak wordt daadwerkelijk gegeven. Hier gaan de docenten uitproberen waar ze de afgelopen maanden zo hard aan gewerkt hebben.
  9. Evaluation: Tot slot vindt de evaluatie plaats in twee stappen. In stap 8a. Course evaluation wordt het vak beoordeeld. Hebben de veranderingen positieve effecten gehad en zijn er nog zaken die aangepast moeten worden voor de volgende keer. Daarnaast vindt ook de 8b. Process Evaluation plaats. Hierin wordt het proces van samenwerking geëvalueerd en het resultaat gevierd.

Voordat je begint…

Voordat je begint met DARE-sessies geven is het handig om de volgende achtergrondinformatie te lezen.

Referenties

Verantwoording

DARE is geïnspireerd op de Carpe Diem methodiek, ontwikkeld door Gilly Salmon. DARE is ontwikkeld door Wiebe Dijkstra, Marvin Soetanto, Robbert Winkel, Nancy de Groot, Ilse Kranenburg en andere medewerkers van Teaching and Learnings Services van de TU Delft. De visuele stijl is ontwikkeld door Zoë van de TU Delft Teaching Academy

Alle DARE materialen zijn zoveel mogelijk onder een CC-BY 4.0 licentie beschikbaar gemaakt. Dit betekent dat je de materialen mag gebruiken, aanpassen zowel non-profit als commercieel. De enige voorwaarde is dat de TU Delft vermeld wordt en er verwezen wordt naar de oorspronkelijke materialen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.