Op 23 en 24 november 2022 hebben wij de blended course design bootcamp georganiseerd. Tijdens deze bootcamp hebben we docententeams / course teams de gelegenheid gegeven om in 2 dagen een vak te (her)ontwerpen.
Doel van de design bootcamp
Met deze bootcamp willen we docenten de gelegenheid bieden om twee dagen alleen maar bezig te zijn met het ontwerpen van onderwijs. Vaak gebeurt het ontwikkelen hap-snap (hier een uurtje, daar een uurtje). Onze aanname is dat, door twee dagen onafgebroken aan onderwijs te besteden, er beter onderwijs ontwikkeld wordt. Voor sommige course teams werkt het echter beter om losse sessies te organiseren. Lees hier het verschil en de voor en nadelen.
Voorbereiding
Course Team & Ondersteuning
Tijdens de bootcamp was er ruimte voor 6 course teams. Een course team bestaat bij voorkeur uit minimaal 2 docenten, een student-assistent en een blended learning developer. We willen minimaal twee docenten in een team, omdat dit het ontwerpproces ten goede komt. Door het betrekken van een student (bijvoorkeur iemand die het vak al gevolgd heeft), zorgen we er ook voor dat het studentenperspectief meegenomen wordt.
Daarnaast waren er twee facilitatoren aanwezig en een visual designer (zie ook het kopje Succesfactoren). De facilitatoren waren onderwijsadviseurs met beiden veel kennis over onderwijsontwerp en de Carpe Diem methodiek.
Uitnodiging & Intake
Voor de bootcamp hebben we de onderstaande uitnodiging gemaakt en die gedeeld met vele verschillende docenten. Daarnaast is de bootcamp gepromoot in The Educator (onderwijsnieuwsbrief).

De course teams die mee willen doen met de bootcamp moeten een voorstel indienen waarin ze de volgende zaken beschrijven:
- Hoe zal het herontwerp je onderwijs verbeteren?
- Wat voor effect zal dit hebben op het leren van studenten?
- Hoe zullen jij en je collega’s de resultaten gaan gebruiken?
- Hoe ziet je course team eruit?
Op basis van de voorstellen zijn de course teams geselecteerd.
Locatie & Materialen
De bootcamp heeft plaatsgevonden in Van der Valk Sassenheim. Tijdens de twee dagen hebben we een ruimte gebruikt met meerdere tafelgroepjes waar de teams aan konden werken.

Voor het ontwikkel van het onderwijs gebruiken we onze eigen methodiek genaamd DARE (Delft Approach for (Re)designing Education).
Programma
Dag 1 | |
9.00 | Start van het programma + Kennismaking met de learning developer |
10.00 | Start maken met de Blueprint |
11.00 | Koffiepauze |
11.15 | Blueprint afmaken & Peer feedback van andere course teams |
12.00 | Pitchen van de Blueprint |
12.30 | Lunch |
13.15 | Afmaken Blueprint |
14.00 | Start Storyboard |
15.30 | Koffiepauze |
15.45 | Verder gaan met storyboard |
16.15 | Peer feedback & Wrap up |
17.00 | Check in |
19.00 | Diner |
Dag 2 | |
9.00 | Terugblikken op het werk van dag 1 |
9.30 | Werken aan Storyboard & Start Prototypes |
11.00 | Koffiepauze |
11.15 | Werken aan Prototypes |
12.00 | Peerfeedback op de Prototypes |
12.30 | Lunch |
13.30 | Maken van een planning |
14.30 | Voorbereiden van de definitieve pitch |
15.15 | Koffiepauze |
15.30 | Definitieve pitch |
16.15 | Borrel |
Impressie
Hieronder zie je een foto impressie van de twee dagen. Mijn collega Marvin Soetanto heeft ook een verslag geschreven dat hier te lezen is.
Succesfactoren
De bootcamp is door zowel ons als de deelnemers als een succes ervaren. Dit zien we als de succesfactoren:
- 2 dagen weg van de campus: Voor de deelnemers hielp het erg dat ze 2 dagen van de campus waren, zodat ze de tijd hadden om te focussen op het ontwikkelen van hun vak. Ook het verblijf in het het hotel was een pluspunt, omdat ze dan ook niet afgeleid werden door andere zaken.
- Duidelijk ontwerpproces: Het gebruik van een duidelijk ontwerpproces gedurende de twee dagen, heeft gehopen om de vakken op een gestructureerde, doordachte manier te ontwerpen.
- Peer feedback: De peer feedback die de course teams gedurende de dagen stelden zorgde ervoor dat er kritisch naar keuzes en aannames gekeken werd. Hierdoor zijn de ontwerpen beter geworden.
- Inzet van studentassistenten: En elk course team zat ook een studentassistent. Deze studentenblik heeft ervoor gezorgd dat er onderwijsontwerpen realistisch werden en dat het perspectief en de beleefwereld van studenten meegenomen werden.
- Visualiser: Tijdens de twee dagen was de visualiser Mark van Huystee aanwezig. Door het inzetten van Mark zijn de ideeën van de course teams veel concreter geworden.
Vervolg
Als opvolging aan deze bootcamp, gaan we de teams na een half jaar interviewen. Hierbij willen we kijken wat voor effect deze bootcamp heeft gehad op het vak dat ze ontwikkeld hebben. Wanneer we resultaten hebben zal ik die delen. Voor 2023 zijn we van plan om de bootcamp twee maal aan te bieden.