AI binnen het onderwijs van TU Delft

Artificial Intelligence (AI) is niet meer weg te denken in de wereld. Met de komst van ChatGPT is het gebruik van AI geëxplodeerd. Dit zien we ook binnen de TU Delft. Studenten maken veelvoudige gebruik van AI en docenten zoeken naar manieren om met het gebruik van AI om te gaan. Deze post is een memo die ik voor de TU Delft heb geschreven met een eerste aanzet voor de uitdagingen die AI biedt, maar ook de mogelijkheden voor studenten en docenten.

Door: Wiebe Dijkstra & Typetone.ai [1]

Uitdagingen van AI

Eén van de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden bij het gebruik van AI in het hoger onderwijs zijn de risico’s op het gebied van privacy, security en ethiek. Het is essentieel dat er strenge maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat de gegevens van studenten en docenten veilig worden opgeslagen en gebruikt. Daarnaast moeten ethische vraagstukken rondom AI grondig worden overwogen, zoals bias en discriminatie.

Een andere uitdaging die AI met zich meebrengt is de toetsing. Traditionele toetsmethodes kunnen niet altijd goed omgaan met de complexiteit en snelheid waarmee AI kan werken. Het is belangrijk dat er nieuwe manieren worden gevonden om studenten op een eerlijke en effectieve manier te beoordelen.

Daarnaast dwingt AI ons ook om opnieuw naar ons onderwijsontwerp te kijken. We moeten onze de constructive alignment (de leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing) binnen vakken heroverwegen om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die AI biedt. Concreet betekent dit dat we nog beter moeten kijken naar welke doelen we met het onderwijs hebben en hoe we dit in een curriculum terug laten komen. Welke kennis, vaardigheden en attitudes zijn essentieel voor onze afgestudeerde engineers en hoe zorgen we ervoor dat we waarborgen dat studenten deze competenties verwerven? Dit betekent dat we ons onderwijs moeten aanpassen om beter aan te sluiten bij de behoeften van studenten en hen voor te bereiden op een wereld waarin AI een prominente rol speelt.

Mogelijkheden voor studenten

AI zal nooit meer weggaan. Het is alomtegenwoordig of zal op korte termijn geïntegreerd worden in onze applicaties, zoals Windows, Microsoft Office, Google en Photoshop, maar ook in edtech die we op de TU Delft gebruiken. Het is daarom essentieel dat studenten leren hoe ze met AI moeten omgaan. AI kan een krachtige tool zijn als studenten er goed mee leren werken.

AI kan bijvoorbeeld mogelijkheden bieden om het leerproces van studenten te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van een persoonlijke tutor die gebruikmaakt van AI-technologieën om individuele feedback en ondersteuning te bieden aan studenten. Daarnaast kunnen studenten profiteren van adaptieve oefeningen, schrijfhulp en presentatieondersteuning. Deze tools kunnen hen helpen hun vaardigheden te verbeteren en beter te presteren in hun studie.

Het kunnen gebruiken en beheersen van AI zal uiteindelijk onderdeel gaan worden van de academische vaardigheden van studenten. Naast de algemene AI-vaardigheden zullen er ook domein specifieke AI-vaardigheden ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan AI binnen de architectuur, AI die ondersteunt bij het modelleren van systemen en AI als programeerhulp bij het schrijven van software.

Mogelijkheden voor docenten

Het gebruik van AI kan docenten de mogelijkheid bieden om meer inzicht te krijgen in het leerproces van studenten. Door gegevens over het leergedrag en de prestaties van studenten te analyseren, zal AI suggesties aan docenten kunnen geven om studenten betere begeleiding of ondersteuning te bieden. Dit stelt hen in staat om gerichter en effectiever te begeleiden.

Bovendien zijn er veel taken die geautomatiseerd kunnen worden met behulp van AI. Denk aan het automatisch nakijken van toetsen en opdrachten, het genereren van feedback en het analyseren van grote hoeveelheden data. Dit bespaart docenten tijd, zodat ze zich meer kunnen richten op persoonlijke interactie met studenten.

Wat kan de TU Delft doen?

De TU Delft kan een belangrijke rol spelen bij het op een verantwoorde manier omarmen en implementeren van AI in het hoger onderwijs. Het is hierbij essentieel dat er kaders worden geschapen voor verantwoord gebruik van AI. Deze kaders moeten niet alleen richtlijnen bieden voor privacy, security en ethiek, maar ook ruimte scheppen voor innovatie. De TU Delft zou hierbij kunnen faciliteren bij het organiseren van bijvoorbeeld Special Interest Groups (SIGs), training voor docenten, expertmeetings, of hackatons.

Een andere belangrijke stap is om studenten te betrekken bij het proces. Door hen actief te bevragen over hun gebruik van AI-technologieën en samen met hen te onderzoeken hoe deze technologieën kunnen worden ingezet voor een betere toekomst, kan de TU Delft ervoor zorgen dat de implementatie van AI in het onderwijs goed aansluit bij de behoeften en verwachtingen van studenten.

Al met al biedt AI veel mogelijkheden voor zowel studenten als docenten in het hoger onderwijs. Het is echter belangrijk dat we deze mogelijkheden op een doordachte manier benutten, waarbij we rekening houden met de risico’s en uitdagingen die AI met zich meebrengt. Door AI op een verantwoorde manier te integreren in ons onderwijs, kunnen we het onderwijs verbeteren en studenten voorbereiden op een toekomst waarin AI een steeds grotere rol speelt.

[1] Voor de totstandkoming van dit stuk is gebruik gemaakt van de generatieve AI van Typetone.ai, een Nederlands AI bedrijf. De prompt is bij mij op te vragen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.