6. Development

Dit is een reeks blogpost over de Delft Design Approach for Redesigning Education (DARE). Lees deze voor meer informatie: DARE to blend.

In de development fase ontwikkeld het course team alles wat ze in het vak nodig hebben. Denk hierbij aan video’s, opdrachten, toetsing, maar ook de leeromgeving, de face-2-face sessies, testen, etc. Deze fase kan een aantal weken tot een aantal maanden duren.

Photo by Igor Starkov on Pexels

Doel

Het doel van deze fase is om het vak en de materialen te ontwikkelen en dit samen te voegen tot een leerervaring voor de studenten. Aan het einde van deze fase is er een geheel vak (inclusief alle materialen, digitale leeromgeving, toetsing, etc.) dat gegeven kan worden aan de studenten.

Development fase

De development-fase duurt over het algemeen een paar weken tot een aantal maanden. Dit is afhankelijke van de effectiviteit en ervaring van het course team en de hoeveelheid aan materialen die ontwikkeld moeten worden. Een goede [planning] en de voortgangsbijeenkomsten zijn hierbij essentieel.

Als facilitator/adviseur zal jou rol meer ondersteund zijn dan in andere stappen van DARE. Wat je in ieder geval kunt doen:

  • Geef feedback op de ontwikkelde materialen. Doe dit aan het begin van het ontwikkelproces vaker, zodat het team snel feedback krijgt op wat ze maken. Geef bijvoorbeeld feedback op scripts, presentatie, opdrachten, toetsing en de leeromgeving. En wees ook niet bang om meerdere keren feedback te geven op hetzelfde product.
  • Geef goede voorbeelden en help bouwen. Soms vindt een course team het lastig om zaken te ontwikkelen. Het kan helpen om goede voorbeelden te geven om te laten zien wat er mogelijk is. Het kan ook erg behulpzaam zijn om bijvoorbeeld 1 week in het LMS te bouwen, zodat het team een idee krijgt van hoe het vak er uiteindelijk uit gaat zien.
  • Laat het team zien welke tools en technologie beschikbaar is. Denk mee in welke tools in welke situatie het meest geschikt zijn, geef demo’s en help mee met ontwikkelen.
  • Help mee met testen. Het testen van de materialen is een belangrijke stap in de ontwikkeling. Nodig collega’s/studenten uit om delen van het vak alvast uit te proberen (een deel van de leeromgeving, een video, een opdracht). Gebruik de feedback om het vak beter te maken. Test tenslotte voor het vak gaat beginnen of alle linkjes, opdrachten, tools goed werken.
  • Vergeet de face-to-face sessies niet. Soms gaat alle aandacht naar het bouwen van de ultieme online leerervaring. Alhoewel dit belangrijk is, is het ook belangrijk om genoeg aandacht te besteden aan het ontwikkelen van goede lessen/colleges. Maak lesplannen (gebruik bijvoorbeeld de Lesplanner), integreert activerende werkvormen en probeer bouwstenen voor effectieve didactiek te integreren.

Materialen en benodigdheden

Materialen

De volgende DARE materialen zijn nodig voor deze sessie.

⬇️ Download alle materialen van deze stap

Wat te doen als…

Na een paar weken nog geen materiaal is ontwikkeld?

Een planning maken is gemakkelijk. Een planning uitvoeren een stuk ingewikkelder. Voor deze situatie zijn de update-bijeenkomsten (wekelijks/twee wekelijks) erg belangrijk. Bespreek het issue en probeer boven water te krijgen wat de oorzaak is (andere prioriteiten, niet weten hoe verder te moeten, denken dat er nog genoeg tijd is). Pak de planning erbij, bespreek deze, maak afhankelijkheden expliciet en maak nieuwe afspraken. En de belangrijkste regel bij dit alles: wie is de project manager?

(Sommige) mensen niets produceren?

Laat de project manager in gesprek gaan met de mensen die niets produceren. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn; het kan zijn dat het drukker is dan verwacht (probeer het werk dan her te verdelen), de persoon vindt het lastig om zelf materialen te ontwikkelen (kijk of er samenwerkt kan worden), of nog totaal iets anders. Probeer te achterhalen waar dit door komt en denk mee in oplossingen.

Een deadline nadert en het werk is nog niet af?

Bespreek dit tijdens het (twee)wekelijkse overleg. Wat gebeurt er als de deadline niet gehaald wordt? Is het mogelijk dat mensen bijspringen om de deadline te halen? Kan iemand ander werk overnemen? Zoek samen naar een oplossing die werkt.

(Beta) testen is niet in de planning opgenomen?

Als het testen vergeten is in de planning op te nemen is het van belang dit als nog te doen. Er kunnen kleine foutjes in de cursus/leeromgeving/tools zitten waardoor de studenten vastlopen. Door een beta-test kunnen deze fouten worden opgespoord. Meestal doe je het beta-testen twee weken voor de aanvang van het vak.

Het course team de onderwijsadviseur niet betrekt bij de ontwikkeling?

In sommige gevallen heeft het course team een vliegende start en ontwikkelen ze materialen als een speer. Het kan voorkomen dat de onderwijsadviseur niet betrokken wordt door het course team. Dit is zonde, aangezien de inzichten van een onderwijsadviseur kan bijdragen aan de kwaliteit van het vak. Probeer als adviseur actief betrokken te blijven en feedback te geven aan het course team. Leg je meerwaarde uit en laat dit zien. Stem dit af met het course team en maak het bespreekbaar.

Volgende stap

Na al deze stappen is het dan daadwerkelijk tijd om het vak te geven in de stap 7. Run.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.