3a. Storyboard

Dit is een reeks blogpost over de Delft Design Approach for Redesigning Education (DARE). Lees deze voor meer informatie: DARE to blend.

Stap 3a Storyboard is een 4 uur durende sessie waarin het course team een eerste ontwerp van het vak gaat maken. Aan het einde van deze sessie hebben ze een storyboard verdeeld in weken, inclusief de eerste leerdoelen, leeractiviteiten, toetsing en mijlpalen.

Photo by dix sept on Unsplash

Doel

Het doel van de storyboardsessie is om een eerste cursusontwerp te maken. Tijdens deze sessie gaat het course team gezamenlijk het vak ontwerpen. Ze gebruiken hier een canvas voor. Stap voor stap vullen ze de weken in met leerdoelen, leeractiviteiten, mijlpalen en toetsing. Doordat er met post-its gewerkt wordt kan er veel geschoven, uitgeprobeerd en aangepast worden. Na deze sessie hebben ze een globaal ontwerp dat in de volgende stappen verder uitgewerkt wordt.

Voorbereiding

Indeling van de ruimte:

  • Tafels en stoelen: zorg dat er per course team één tafel en stoelen beschikbaar zijn
  • Benodigdheden: zorg ervoor dat op elke tafel de benodigdheden liggen (zie ook hieronder)

Voorbereiding van de facilitator:

  • Bekijk nog een keer de resultaten van de Blueprint sessie en verwerk deze in de powerpoint presentatie.
  • Bekijk de rest van de DARE materialen voor stap 3a. Storyboard en pas de slides verder aan (zie ook hieronder)
  • Test de apparatuur (beamers/scherm)

Sessie

De storyboard sessie is een 4 uur durende sessie waarin het course team een storyboard van hun vak maakt. Een storyboard is een canvas verdeeld in weken met daarin leerdoelen per week, leeractiviteiten (online en face-to-face), mijlpalen en toetsing (summatief en formatief). In tegenstelling tot de blueprint-sessie, bestaat deze sessie uit een korte introductie en vooral werktijd. De sessie is als volgt opgebouwd:

Introductie (30-50 min)

Begin deze sessie met een introductie. Gebruik hiervoor de bovenstaande slides

Blueprint terugblik (slide 7-9)

Bespreek met het course team wat er vorige keer is besproken (je kunt dit overslaan wanneer je DARE in de bootcamp vorm doet). Vraag of iedereen het nog eens is met de blueprint.

Mastery, milestones & assessment (Slide 15-17)

In de blueprint is het nog niet over assessment gegaan, alleen mastery. In deze slides wordt de vertaling gemaakt van Mastery naar toetsing. Stel eerst nog een keer vast met elkaar wat de Mastery behelst. Bespreek daarna welke mijlpalen (mile stones) daar bij horen. Zijn dit bepaalde moment in het vak die als milestone gezien kunnen worden (bijvoorbeeld een onderzoeksvoorstel, een presentatie, bepaalde vaardigheden/kennis die nodig is voor het vervolg). Tot slot wordt de vertaling gemaakt wat dit betekent voor de toetsing. Welke formatieve/summatieve toetsing kan gebruikt worden tijdens het vak.

Introductie Storyboard (Slide 18-23)

Introduceer hierna hoe een storyboard werkt. Ga redelijk snel door de slides heen en leg uit hoe een storyboard opgebouwd wordt. Benadruk hier ook te starten met de Mastery/summative assessment en dan ‘backwards’ de mijlpalen/toetsing in het storyboard aan te geven.

Werktijd (60 min)

Geef het course team voldoende tijd om te werken. Neem als facilitator ook af en toe afstand en geef ze ruimte. Probeer daarnaast ook kritische vragen te stellen en alle leden goed te betrekken bij het proces.

Pauze (10 min)

Zorg ervoor dat het course team ook een pauze neemt (ga eventueel naar buiten).

Werktijd (30 min)

Design questions (10 min, slide 24)

Gooi deze design questions er na een tijdje in. Introduceer deze kort en gebruik deze om het team te laten reflecteren op wat ze tot dan toe ontworpen hebben. Vooral de eerste vraag (wat is de toegevoegde waarde van een docent) kan een goede discussie opleveren. Voor de vraag over de tijd die studenten per week kunnen besteden aan het vak kan deze workload guide nog helpen.

Werktijd (60 min)

Recap (15-20 min)

Zorg ervoor dat aan het einde van de sessie de materialen gedigitaliseerd worden (of dat iemand dat doet) (Tip: de Post-it® App kan hierbij helpen) en zorg ervoor dat de volgende afspraak gemaakt wordt (de storyboard review). Mocht het storyboard nog niet klaar zijn, plan dan een vervolg in voor het afmaken van het storyboard. Plan eventueel ook een sessie in waarin anderen feedback kunnen geven (collega’s, studenten) op het storyboard.

Materialen en benodigdheden

Materialen

De volgende DARE materialen zijn nodig voor deze sessie.

Print de volgende handouts:

⬇️ Download alle materialen van deze stap

Benodigdheden

  • Een canvas/groot papier/flipover/whiteboard
  • Post-its (bij voorkeur verschillende kleuren)
  • Stickers (punt, ster, etc)
  • Pennen/markers
  • Post-it® App (tip) deze app kun je gebruiken om je storyboard, inclusief post-its te digitaliseren
  • Ruimte waar het hele course team kan zitten
  • Een scherm/beamer
  • Koffie/thee/snacks

Zie ook: DARE benodigdheden voor tips voor de beste materialen.

Wat te doen als…

Het course team te veel ideeën heeft?

In dit geval kun je (net als bij de Blueprint) gebruik maken een suggestion box. Dit is een plek waar alle ideeën die nu niet gebruikt worden kunnen worden bewaard om later nog een keer te bekijken. Een andere optie is om het course team te vragen 1 week helemaal uit te werken. Let hierbij ook op de aantal uren die studenten per week kunnen besteden (zie ook: workload guide).

Het course team te weinig heeft ideeën?

In dit geval kan het helpen om inspiratie op te doen. Vraag aan de team leden (docenten, maar zeker ook de studenten) wat leerervaringen zijn die ze zijn bijgebleven en waarom dit zo was. Bespreek de handouts [b. Learning activities.pptx] en [d. Course templates.pdf] en kijk wat resoneert bij het course team. Tot slot zou je één week van het huidige vak kunnen laten neerleggen en beginnen met kleine wijzigingen aanbrengen. Het eerste begin is altijd lastig.

Het course team hele grote veranderingen wil doorvoeren die niet allemaal in een keer gerealiseerd kunnen worden

Soms komt het voor dat het course team een vak helemaal om wil gooien en dat er heel veel materialen gemaakt moeten worden in te weinig tijd. Stel in dat geval voor om de ontwikkeling van het vak in fases te doen. Wat zijn zaken die voor de eerst komende editie uitgevoerd kunnen worden (opdrachten aanpassen, nieuwe werkvormen uitproberen) en wat kan er het jaar daarna aangepast worden (bijvoorbeeld video’s maken, of andere zaken die veel tijd kosten).

Het course team alleen denkt in de (huidige) content?

Het kan helpen om per week een post-it te plaatsen met het onderwerp/de content voor die week. Dit zorgt ervoor dat docenten zeker zijn dat een bepaald onderwerp behandeld wordt. Het is daarna de kunst om hiervan een leerervaring voor te maken voor studenten. Dus hoe kunnen deze onderwerpen omgezet worden in leeractiviteiten.

Het course team niet itereert na het eerst ontwerp.

In dit geval kan het helpen om de blueprint er weer bij te pakken te kijken hoe deze overeen komt met het storyboard. Er zijn ongetwijfeld zaken die nog niet aangepakt zijn. Ook handout [c. Evidence informed principles.pptx] biedt aanknopingspunten om het vakontwerp tegen het licht te houden (hoe wordt spaced practice of interleaving bijvoorbeeld geïmplementeerd?).

De blended wave klikt niet/voelt niet goed aan.

Dit is vaak een aanwijzing dat er iets nog niet goed zit in het onderwijsontwerp. Probeer te achterhalen wat er mist, of waar de aarzeling zit. Gebruik hierbij de blueprint, en vergeet hierbij het studentenperspectief en de studiebelasting niet. Feedback van anderen (docenten en studenten) kan ook helpen om de afstemming beter te maken.

Het course team conflicterende ideeën heeft?

Het is altijd interessant wanneer er conflicterende ideeën zijn. Probeer erachter te komen wat de oorzaak is en of er een gemeenschappelijke oplossing is. Het kan ook zijn dat het nodig is om terug te gaan naar de Blueprint om te kijken of daar ook nog conflicterende ideeën zijn.

Volgende stap

Indien gewenst: organiseer een feedbacksessie (bijvoorbeeld een lunchbijeenkomst) waarin het storyboard gepresenteerd wordt aan andere studenten/docenten. Zij kunnen vragen stellen en feedback geven op het eerste vakontwerp. Een andere optie is dat teamleden zelf feedback gaan verzamelen. Laat de bevindingen meenemen naar stap 3b. storyboard review.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.