1. Kick-off

Dit is een reeks blogpost over de Delft Design Approach for Redesigning Education (DARE). Lees deze voor meer informatie: DARE to blend.

De stap Kick-off heeft als doel om als course team een gedeeld doel te formuleren voor het herontwerp van het vak. Tijdens deze bijeenkomst wordt de aanleiding voor het herontwerp besproken, wat cruciaal is voor het succes van het proces. De sessie duurt ongeveer een uur en omvat introducties, een overzicht van de DARE-methodiek, samenwerking, en de volgende stappen.

Photo by NASA on Unsplash

Doel

Het doel van stap 1. Kick-off is om als course team een gedeeld doel te hebben voor de herontwerp van het vak. Er is altijd een aanleiding om een herontwerp van een vak te doen en in deze bijeenkomst wordt uitgelegd wat dit is. Dit is een essentiële stap in het succesvol herontwerpen van het vak. Als er geen gedeelde urgentie/commitment gevoeld wordt, is de kans groot dat het niet gaat lukken.

Voorbereiding

Het is van belang om deze sessie samen voor te bereiden met de vakcoördinator. De vakcoördinator zal tijdens de bijeenkomst de inleiding geven waarom het vak herontworpen. Bespreek verder de samenstelling van het course team, de rollen die verdeeld moeten worden (is er al iemand op het oog voor de project manager rol?) en of er weerstand verwacht wordt. Bespreek ten slotte de wanneer de blueprint sessie gepland kan worden (wellicht kan deze gelijk na de kickoff plaatsvinden?).

Sessie

Deze sessie duurt ongeveer een uur en kan goed gecombineerd worden met stap 2. Blueprint. Bespreek de volgende onderwerpen:

Introduction (20 min)

De introductie is tweeledig. Allereerst stellen alle mensen van het course team zich voor. De meeste mensen zullen elkaar kennen, maar het is als nog goed om een korte introductieronde te doen. Ten tweede zal het project geïntroduceerd worden. Laat altijd de vakcoordinator dit doen, aangezien het een project van het course team wordt en niet van de facilitator/onderwijsadviseur.

DARE outline (15 min)

Leg de DARE methodiek uit en vertel kort per stap wat er gaat gebeuren.

Collaboration (15 min)

Bespreek hoe er samengewerkt gaat worden in het team. Bespreek de verschillende rollen en, als het mogelijk is, beleg een aantal belangrijke rollen (vooral de project manager is van belang). Daarnaast is afspraken maken over de manier van communiceren (is er een online omgeving, hoe vaak gaan we samenkomen, hoe worden updates gedeeld) en het bespreken van de tijdlijn van belang.

Next steps (10 min)

Bespreek de vervolgstappen en acties die gedaan moeten worden voor een volgende keer. Mocht er nog geen datum zijn voor de blueprint stap, spreek die dan gelijk met elkaar af.

NB: de tijdsaanduiding is een indicatie. Neem meer of minder tijd afhankelijk van de behoeftes van het course team. In sommige gevallen heeft het course team behoefte aan een introductie over blended learning (dit kan bijvoorbeeld een strategisch thema zijn van de opleiding). In dat geval kun je ervoor kiezen om een korte presentatie/workshop te geven over blended learning.

Materialen en benodigdheden

Materialen

De volgende DARE materialen zijn nodig voor deze sessie.

  • [a. Kick-off.pptx]: Dit is de presentatie die voor de Kick-off meeting.
  • [b. Blending your education.pptx]: Deze presentatie kan gebruikt worden voor een introductie Blended Learning. Gebruik deze presentatie wanneer het course team hier behoefte aan heeft.

⬇️ Download alle materialen van deze stap

Benodigdheden

  • Ruimte waar het hele course team kan zitten
  • Een scherm/beamer
  • Koffie/thee

Wat te doen als…

Het course team is niet overtuigd van het herontwerpen van het vak

Het kan voorkomen dat het course team (of enkele leden) niet overtuigd is van de noodzaak voor een herontwerp. Probeer in dit geval erg aan te sluiten bij de introductie van de vakcoördinator. Waarom gaan we herontwerpen (heeft dit te maken met slechte resultaten, studentenevaluaties, nieuwe mogelijkheden, een nieuwe onderwijsvisie, of iets anders)? Het kan ook nog helpen om te vragen wat de docenten als verbeterpunt van het vak zien, of graag veranderd zouden willen zien. Mocht dit niet tijdens de sessie op te lossen zijn, bespreek dan met de coördinator hoe hier mee om te gaan. Een apart gesprek met de teamleden die weerstand hebben kan uitkomst bieden. In het uiterste geval kan er besloten worden om mensen niet in het course team op te nemen, of toch af te zien van een geheel herontwerp.

Het course team is niet overtuigd van DARE of blended onderwijs

Probeer in dit geval de focus niet te leggen op het ‘blenden’ van het vak of de DARE methodiek, maar op het feit dat er herontwerpen gaat worden. DARE of blended onderwijs is nooit het doel van een herontwerp. Het doel is een zo goed mogelijk vak maken, waarbij de studenten een zo goed mogelijke leerervaring hebben. Probeer hier de nadruk op te leggen bij het course team. Het feit dat het op een gestructureerde manier gebeurt en dat er waarschijnlijk een blended vak uitkomt is minder relevant (in ieder geval voor het course team).

Volgende stap

Na 1. Kick-off volgt stap 2. Blueprint.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.