2. Blueprint

Dit is een reeks blogpost over de Delft Design Approach for Redesigning Education (DARE). Lees deze voor meer informatie: DARE to blend.

Stap 2. Blueprint is een vier uur durende sessies waarin het course team overeenstemming probeert te vinden over de belangrijkste eigenschappen van een vak. Aan het einde van deze sessie heeft het team het vak geanalyseerd en een blueprint gemaakt; een gedeelde visie van het vak dat ze willen ontwikkelen.

Image by Michael L. Hiraeth from Pixabay

Doel

Het doel van de blueprint is om een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen op het vak. In deze stap vindt het course team overeenstemming over studiegids-gerelateerde onderwerpen zoals leerdoelen, doelgroep, mastery. Daarbij vinden ze overeenstemming over hun aspiraties doormiddel van een mission statement, de look-and-feel van het vak en hetgeen ze willen dat studenten na 1 jaar nog herinneren. Het bediscussiëren van de aspirationele elementen helpt het course team om een dieper gesprek te voeren over de essentie van het vak, wat voor vak ze willen geven en hoe ze dit kunnen bereiken.

Voorbereiding

Indeling van de ruimte:

  • Tafels en stoelen: zorg dat er per course team één tafel en stoelen beschikbaar zijn
  • Benodigdheden: zorg ervoor dat op elke tafel de benodigdheden liggen (zie ook hieronder)

Voorbereiding van de facilitator:

  • Bekijk de DARE materialen voor stap 2. Blueprint en pas de slides aan (zie ook hieronder)
  • Lees de studiegids (mocht je dit nog niet gedaan hebben)
  • Test de apparatuur (beamers/scherm)

Sessie

Tijdens deze sessie maakt het course team een blueprint. Een blueprint bestaat uit een negental elementen en duurt meestal 4 uur.

Soms komt het voor dat blueprint elementen niet meer gewijzigd mag worden (ivm met de studiegids van het komende jaar. Het kan dan toch nuttig zijn om deze tijdens de sessie te bespreken. Het geeft een volledige beeld van het vak en wellicht komt het course team tot nieuwe inzichten.

Start de sessie door kort toe te lichten welke stappen het course team gaat doorlopen. Je kunt op dit moment ook het template voor de blueprint uitdelen. Je kunt de sessie op twee manieren aanvliegen:

  • Leg elke stap uit en laat het course team de stap uitvoeren. Ga door wanneer het course team klaar is met de stap. Deze aanpak gebruiken we ook tijdens de blended bootcamp.
  • Introduceer kort alle stappen en laat het course team zelfstandig de stappen doorlopen. Dit werkt meestal het beste met course teams die goed een flow zitten.

Suggestiebox: het kan helpen om een suggestiebox te introduceren. Dit is een plek waar alle ideeën opgeschreven kunnen worden die niet bij de blueprint horen. Deze suggesties kunnen later in het proces (bijvoorbeeld bij de storyboard) gebruikt worden. De suggestiebox zorgt enerzijds ervoor dat goede ideeën niet verloren gaan. Anderzijds kan het course team leden helpen om ideeën een plek te geven, zodat ze zich daarna weer kunnen focussen op de blueprint.

De stappen van een blueprintsessie:

Mission statement (15min)

De mission statement is de essentie van het vak in 1 of twee zinnen. Door het course team te ‘dwingen’ hun vak zo kort samen te vatten, zorgt ervoor dat men snel tot de kern komt.

Vragen die je zou kunnen stellen: Hoe zou je het vak aan studenten pitchen? Wat is de droom voor je vak? Wat is de essentie van het vak? Waarom is het vak belangrijk voor studenten? Hoe zal dit vak de toekomst/carrière/blik op de wereld van de studenten veranderen?

Course title (10 min)

Hoe wordt de titel/naam van het vak aan studenten gecommuniceerd? Is dit alleen het onderwerp of wordt er een uitnodigende titel gebruikt? En als het op dit moment niet veranderd kan worden, zou het course team het in de toekomst willen veranderen?

Vragen die je kunt stellen: Moet de titel de inhoud van het vak weergeven? Zou de titel moeten uitdagen/uitnodigen?

Target audience (20 min)

De doelgroep beschrijft de studenten, hun eigenschappen, beginsituatie, (benodigde) voorkennis, hiaten in kennis, etc. Zorg ervoor dat zeker bij deze stap de inbreng van de student assistent meegenomen wordt.

Vragen die je kunt stellen: Wat motiveert de studenten? Wat zouden ze moeten weten/beheersen voordat ze dit vak kunnen starten? Wat is 1 hiaat die we veel zien? Zijn er grote verschillen in de beginsituatie van studenten?

Position in the curriculum (20 min)

Hoe verhoudt het vak zich met het curriculum/programma waarin het zich bevindt. Beschrijf hoe dit vak bijdraagt aan de eindtermen. Beschrijf ook wat studenten van voorgaande vakken en opvolgende vakken zouden moeten weten en waar rekening mee gehouden moet worden tijdens de ontwikkeling van dit vak. Beschrijf ten slotte welke vakken paralel aan dit vak lopen en hoe die invloed kunnen hebben op dit vak.

Vragen die je kunt stellen: Hoe draagt dit vak bij aan het gehele programma/eindtermen? Wat hebben de studenten in voorgaande vakken geleerd wat relevant is voor dit vak? Op welke manier vertrouwen opvolgende vakken op kennis/vaardigheden die in dit vak aan bod komen? Zijn er vakken die paralel gegeven worden die invloed hebben op dit vak (bijvoorbeeld grote projecten, toetsen, tripjes, etc)?

Improvements from last year (15 min)

Wat kun je leren van vorige edities van het vak? Wat vertelt data (evaluaties, focus groepen, tentamenanalyses, data van tools) over het vak? Laat de groep de data bespreken en opschrijven wat ze willen veranderen, houden en maken.

Vragen die je kunt stellen: Wat werkte goed vorige jaren? Wat willen we veranderen? Wat werkt goed inundeer vakken? Welk vak van het vak moeten we verbeteren zodat studenten onderwerp X beter begrijpen?

Look and feel (20 min)

De look and feel beschrijft hoe studenten het vak zullen ervaren of, anders gezegd, wat voor leerervaring wil je voor de studenten ontwikkelen? Het doel van deze stap is om de gemeenschappelijke visie op het vak te versterken. Deze stap gaat als volgt:

  1. Deel de handout [b. Look and feel.docx] uit aan alle teamleden
  2. Elk lid kiest 4 tot 6 woorden die voor hun de look-and-feel van het vak weergeven.
  3. Laat iedereen zijn/haar woorden delen en uitleggen wat ze met het woord bedoelen (wat betekent bijvoorbeeld practical? of Practice-based).
  4. Het team kiest gezamenlijk 4 tot 6 woorden die de look and feel van het vak weergeven. Het team legt ook uit wat ze met die woorden bedoelen.

Vragen die je kunt stellen: Hoe wil je dat studenten het vak ervaren? Wat bedoel je met woord X? Hoe zullen studenten Woord X terugzien in het vak?

Mastery (20 min)

Hoe kunnen studenten aantonen dat ze het vak beheersen (mastery)? Door het over mastery te hebben in plaats van toetsvormen/tentamens wordt het course team gedwongen om na te denken over de beste manier om te beoordelen of een student het vak beheerst. Hierdoor wordt het makkelijker om tussenstappen (milestones) en leerdoelen op te stellen. Deze vraag is een opmaat voor toetsing, die in stap 3.a Storyboard verder besproken wordt.

Vragen die je kunt stellen: Hoe kunnen studenten aantonen dat ze het vak beheersen? Hoe kunnen studenten doen, vertellen, laten zien dat bewijst dat ze het vak beheersen? Wat voor soort opdracht/probleem/product toont aan dat studenten het vak beheersen? Wat zijn de eigenschappen van een student die dit vak beheerst?

Leerdoelen (20 minuten)

Leerdoelen beschrijven de kennis, vaardigheden en attitudes die studenten behaald hebben aan het einde van het vak. Binnen DARE wordt de Blooms Revised Taxonomy for constructing Learning Objectives (Krathwohl, 2002) gebruikt. Andere taxonomieën kunnen natuurlijk ook gebruikt worden. Soms kun je leerdoelen van voorgaande jaren gebruiken of aanpassen. Probeer de leerdoelen van het vak te beperken tot maximaal 7 per vak. Als het formuleren van de leerdoelen lang duurt, dan kun je aan het einde van de blueprint sessie nog een aparte leerdoelensessie inplannen.

Vragen die je kunt stellen: Hoe SMART (Specifiek, Meetbaar, Accepteerbaar/Haalbaar, Relevant en Tijdsgebonden) zijn de doelen? Is het een leerdoel van een vak, een college of een mijlpaal?

After one year (10 min)

Hoe zou je willen dat een student zich dit vak herinnert? Wat zou hij/zij na een jaar zeggen/tweeten/x-en over het vak? Deze stap draagt bij aan de gemeenschappelijke visie van het course team voor dit vak.

Vragen die je kunt stellen: Wat, naast de inhoud, zouden studenten na dit jaar herinneren van dit vak? Wat wordt het meest indrukwekkende moment in het vak? Hoe zullen studenten reflecteren op dit vak?

Suggestion box

Nadat alle stappen van de blueprint doorlopen zijn, is het tijd om nog even naar de suggestion box te kijken. Zitten er ideeën tussen die nog in de blueprint opgenomen moeten worden? Of zijn dit ideeën voor in de latere fase van het ontwerptraject?

Next steps

In deze laatste stap wordt er vooruit gekeken. Laat iedereen zijn/haar taken en de volgende bijeenkomst opschrijven. Als er nog geen vervolgbijeenkomst gepland is, dan is dit het moment om dat te doen. Zorg er ook voor dat de blueprint afgemaakt wordt en dat iemand er een digitale versie van maakt. Mocht het nodig zijn, plan dan nog een vervolgafspraak in om de leerdoelen af te maken.

Materialen en benodigdheden

Materialen

De volgende DARE materialen zijn nodig voor deze sessie.

Print de volgende handouts:

⬇️ Download alle materialen van deze stap

Benodigdheden

  • Een canvas
  • Post-its
  • Pennen/markers
  • Ruimte waar het hele course team kan zitten
  • Een scherm/beamer
  • Koffie/thee/snacks

Zie ook DARE benodigdheden voor tips over de beste materialen.

Wat te doen als…

Het course team zich alleen richt op de vakinhoud?

Leg uit dat de inhoud nog steeds een belangrijk onderdeel van het vak is en dat dit in de volgende fasen besproken zal worden. De achterliggende gedachte van de blueprint is om de vakinhoud (het belangrijkste, toch?) zo toegankelijk mogelijk te maken voor nieuwe studenten. Daarom moeten andere elementen ook besproken worden. Probeer de student-assistent ook te vragen naar de leerervaringen van studenten (Wat werkt? Wat werkt niet? Wat denken docenten dat werkt maar niet…). Stel ook voor om willekeurige, inhoudelijke ideeën in de suggestion box te stoppen.

Het course team veel meer tijd nodig heeft voor elke stap dan verwacht?

Soms hebben course teams veel meer tijd nodig voor elke stap dan verwacht. Dit geeft meestal aan dat er veel verschillende visies zijn die op elkaar afgestemd moeten worden. Neem de tijd om de gemeenschappelijke basis te vinden en plan indien nodig extra vergaderingen in. Alles wat je in deze fase niet oplost, komt later in het proces terug. Wees niet bang om bepaalde stappen voorlopig over te slaan en er later op terug te komen. Uiteindelijk zal de gedeelde visie resulteren in een betere vak.

1 persoon het gesprek overheerst?

Vraag actief aan elk teamlid om zijn inzichten per stap te delen (ga de tafel rond), of vraag eerst iedereen na te denken over de stap en deel dan met de hele groep. Het kan ook werken om ze eerst in tweetallen te laten discussiëren en dan per tweetal te laten delen. Tot slot kun je tijdens een pauze ook kort met de overheerste persoon in gesprek gaan en je observatie delen. Hij/zij is zich er misschien niet van bewust dat hij/zij het gesprek overheerst.

Een course team lid afgeleid lijkt of bezig is met andere dingen?

Probeer dit lid actief bij het gesprek te betrekken. Vraag wat hij/zij denkt en wat hun mening is. Het is ook mogelijk om een kort gesprek te hebben tijdens een pauze. Deel je observatie (hij/zij lijkt afgeleid), vraag of dit klopt en of je iets kunt doen om hen te helpen.

Het course team niet overtuigd is van DARE/blended learning als aanpak

DARE of blended onderwijs is niet het doel van DARE. Het uiteindelijke doel is om de beste cursus te maken die dit course team kan leveren. Er is een reden waarom ze besloten om met dit proces te beginnen. Onthoud waarom ze met dit proces zijn begonnen en benadruk dat DARE of blended slechts een middel is om hun uiteindelijke doel te bereiken; zo goed mogelijk onderwijs.

Volgende stap

Hierna volgt de stap 3a. Storyboard sessie.

Referenties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.