Purpose of media

Hoe kies je media die je vak ondersteunen? Dit is een vraag die tijdens een ontwerpsessie vaak voorbij komt. De eerste reactie is dan vaak: “We moeten iets met video”. Hierbij wordt niet vaak stilgestaan bij de vraag of video de beste optie is. Om dit te doorbreken hebben we bij de TU Delft hebben een tool ontwikkeld die helpt voor het bewuster kiezen van media in onderwijs.

Met een aantal collega’s heb ik de Purpose of Media tool ontwikkeld. Deze tool kan gebruikt worden in het ontwerpproces, als inspiratiegids voor het inschatten hoeveel moeite het kost om media te ontwikkelen. De tabel bestaat uit de volgende elementen:

  • Doel van de media (bijvoorbeeld: Transfer theoretical knowledge)
  • Content types (bijvoorbeeld: 360 video, audio, video on location)
  • Voorbeelden van media
  • Inspanning om het zelf te doen of te laten maken (in het geval van de TU Delft het New Media Centre).

Zoals eerder gezegd: de tool kan op verschillende manieren gebruikt worden:

1. In het vakontwerp

De eerste manier waarop deze tabel gebruikt kan worden is om een bewuste keuze te maken voor media in een vakontwerp. Wanneer ik met docenten een vak ontwerp wordt vaak gezegd, we moeten op deze plek een video. Hierbij wordt vaak niet bewust gekozen voor het beste media type, maar wordt vaak voor een standaard video gekozen.

De eerste twee kolommen van de tabel zijn “Course part” en “Possible purpose”. Je kunt kiezen voor welk deel van je vak je media nodig hebt (bijvoorbeeld example/case en welk doel je daarbij hebt, zoals Show real environment). In de tabel kun je dan zien dat 3 verschillende mediatypes geschikt zijn (On location video, Animatie, 360 video).

Als je het doel van je media in je achterhoofd houdt, dan maak je bewustere keuzes. Zo wordt snel duidelijk dat voor het communiceren van leerdoelen beter geen AR/VR of video kunt gebruiken, maar dat tekst te betere optie is. Als je de aandacht van de studenten wilt trekken werkt een locatievideo, promotietrailer of AR beter.

2. Inspiratiegids

In de tabel krijg je snel een overzicht van de verschillende vormen van media die er gebruikt kunnen worden. De voorbeelden kunnen gemakkelijk bekeken worden. Daarbij is het gemakkelijk om te filteren op mediatype om voorbeelden te zien.

3. Kosten / inspanning

Tot slot kun je in de tabel vinden hoe veel moeite of geld het kost wanneer je voor een bepaalde mediavorm kiest. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt tussen do-it-yourself en door het New Media Centre. Elke rij van de tabel kun je openklappen en zien hoeveel DIY moeite het kost of wat de grootte van het NMC project zou zijn. Zo kun je zelf gemakkelijk tekst, afbeeldingen of een screenrecording maken, maar kun je het mediaproductiehuis beter inzetten bij complexere vormen zoals video’s op locatie, AR/VR of 360 graden video.

Meer weten?

Je kunt de tool uitproberen op teaching-support.tudelft.nl/purpose-of-media. Daarnaast hebben mijn collega Pim van Schöll de tool ook gepresenteerd bij de Media & Learning Association. Pim heeft hier een artikel over geschreven. Het artikel is hier te lezen en de presentatie van de prototype is hier te bekijken.

PS

Voor elke vorm van media in onderwijs geldt dat het aan te raden is om de principes van mulitmedia leren aan te houden. Deze principes zijn ontwikkeld door Richard Mayer. Zie voor deze principes bijvoorbeeld het webinar dat ik gegeven heb, deze blog Principles of Multimedia Learning – Center for Teaching and Learning of koop het boek Mulimedia learning van Richard Mayer.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.