Dit is een reeks blogpost over de Delft Design Approach for Redesigning Education (DARE). Lees deze voor meer informatie: DARE to blend.
De storyboard review is een losse sessie waarin het storyboard gereviewd wordt. Het doel is om de storyboard beter te maken en nieuwe inzichten te verwerken. In sommige gevallen kan deze sessie worden overgeslagen, maar zeker wanneer het team nog niet tevreden is, of wanneer de onderwijsadviseur nog aanvullingen heeft, kan deze sessie het vak een stuk beter maken.

Photo by Yeshi Kangrang on Unsplash
Doel
Het doel van deze sessie is om het storyboard te reviewen en laatste veranderingen aan te brengen zodat het de basis kan zijn voor de verdere ontwikkeling van het vak. Er wordt hierbij teruggeblikt op de Blueprint, de constructive alignment, feedback van anderen en evidence informed principles. Het storyboard dient na deze sessie definitief* te zijn zodat dit het uitgangspunt is voor alle te ontwikkelen materialen.
*Het kan natuurlijk altijd zijn dat er later nog kleine zaken worden aangepast omdat er nieuwe inzichten zijn, of zaken toch anders uitpakken dan verwacht.
Voorbereiding
Voorafgaand aan de sessie
- Indien gewenst: organiseer een feedbacksessie (bijvoorbeeld een lunchbijeenkomst) waarin het storyboard gepresenteerd wordt aan andere studenten en docenten. Zij kunnen vragen stellen en feedback geven op het eerste vakontwerp. Een andere optie is dat teamleden zelf feedback gaan verzamelen. Laat de bevindingen meenemen naar de sessie.
- Probeer als facilitator of onderwijskundig adviseur na te denken hoe de evidence informed principles for teaching and designing education in het onderwijsontwerp geïntegreerd kunnen worden. Lees ook dit artikel, of download het gratis e-boek.
Indeling van de ruimte:
- Tafels en stoelen: zorg dat er per course team één tafel en stoelen beschikbaar zijn
- Benodigdheden: zorg ervoor dat op elke tafel de benodigdheden liggen (zie ook hieronder)
Voorbereiding van de facilitator:
- Pas de presentatie [a. Storyboard review session.pptx] aan. Vul de blueprint slides, de constructive alignment slides in en eventueel bevindingen van anderen.
- Print de handout
- Test de apparatuur (beamers/scherm)
Sessie
De storyboard review sessie is een sessie van meestal een uur, waarbij het hele course team aanwezig is. Wanneer er veel te bespreken is, of nog veel zaken onduidelijk zijn, dan kan de sessie langer duren. Tijdens deze sessie worden de volgende onderwerpen besproken:
Blueprint check
In deze stap wordt de blueprint bekeken. In de slides staan alle elementen van de blueprint (deze moeten van tevoren worden ingevuld) en deze worden stap voor stap gecheckt met het storyboard. Komen de elementen die eerder besloten zijn goed terug? Zo niet, moet dan het storyboard of de blueprint worden aangepakt?
Constructive alignment
Constructive alignment is de basis van elk vakontwerp (zie ook de DARE achterliggende principes). Als dit niet goed op orde is dan zullen er waarschijnlijk in het vak problemen komen, met het halen van de leerdoelen of tijdens de toetsing. Het maken van een constructive alignment tabel (zie de slides) kan helpen om de constructive alignment erg expliciet te maken en te checken of er nog ergens gaten zitten.
Feedback from others
In deze stap ga je de feedback van anderen (college’s, studenten) verwerken. Iedereen deelt de feedback die opgehaald is (maak bijvoorbeeld een post-it per feedback punt) en bespreek daarna of deze feedback terecht is en verwerkt moet worden.
Evidence informed principles
De evidence informed principles for learning zijn principes waarvan aangetoond zijn dat ze keer op keer werken voor het leren van studenten. Check in het storyboard of deze principes terugkomen of dat er nog over nagedacht moet worden. Besteed in deze fase vooral aandacht aan de volgende principes: Voorbeelden (zijn er voorbeelden die meerdere keren gebruikt worden), Spaced practice (wanneer worden zaken behandeld, wanneer komen ze terug), Interleaving, Scaffolding, Feedback en Self Regulated Learning.
Materialen en benodigdheden
Materialen
De volgende DARE materialen zijn nodig voor deze sessie.
- [a. Storyboard review session.pptx]: Dit is de presentatie die voor de Kick-off meeting
- Handout [c. Evidence informed principles.pptx] uit de map 3a. Storyboard | A4, dubbelzijdig geprint | 2 per course team
⬇️ Download alle materialen van deze stap
Benodigdheden
- Fysieke of digitale versie van het storyboard
- Post-its
- Pennen/Markers
- Koffie/thee/snacks
- Ruimte waar het hele course team kan zitten
- Een scherm/beamer
Wat te doen als…
Er heel veel wijzigingen zijn na deze sessie?
Waarschijnlijk zijn er nieuwe inzichten gekomen die het course team graag verwerkt ziet in het vak. Dit is op zich niet erg, maar het is van belang het hele course team achter het nieuwe ontwerp staat. Zorg er dus voor dat er overeenstemming is voordat er ontwikkeld gaat worden. Wel geldt dat je altijd zaken kan blijven aanpassen en verbeteren. Op een gegeven moment moet je ook zeggen, dit is nu wat we gaan doen.
Het blueprint niet meer aansluit op het storyboard?
Door het werken aan het vak komen er nieuwe inzichten. Het kan dus best zo zijn dat er ook nieuwe inzichten zijn voor de blueprint. Wees niet bang om zaken nog aan te passen na nieuwe inzichten (in zowel de blueprint als het storyboard). Zorg er wel voor dat de blueprint en de storyboard op elkaar blijven aansluiten.
De constructive alignment niet goed is?
Dit moet worden opgelost. Als de constructive alignment niet goed is, is de basis van het vakontwerp niet goed. Check eerst of de leerdoelen correct zijn en kijk daarna naar de toetsing. Als deze twee goed op elkaar zijn afgestemd, kijk dan naar de leeractiviteiten en pas aan wat nodig is. Ga daarna terug naar de tekentafel en pas het storyboard aan. Begin met de toetsing, ga daarna door naar de leerdoelen per week en tot slot de leeractiviteiten.
Evidence informed principles niet toegepast zijn?
Het is zonde om bij een vak(her)ontwerp niet gebruikt te maken van de evidence informed principles for education. Er is overweldigend bewijs dat deze principes het leren van studenten ondersteunen. Probeer deze principes te incorporeren in het onderwijsontwerp. Vaak zullen de facilitator/onderwijskundig adviseur hier suggesties voor doet aangezien deze principes vaak onbekend zijn bij docenten.
Volgende stap
De volgende stap is 4. Prototypes.